SWOT Analizi Örneği - Starbucks


1971 yılında ingilizce öğretmeni Jerry Baldwin, tarih öğretmeni Zev Siegel ve yazar Gordon Bowker tarafından Amerika Birleşik Devletleri’nin Seattle eyaletinde kurulan Starbucks, 2009 yılı sonunda 10 milyar dolara yaklaşan cirosuyla ve 16,635 lokasyonuyla sektörünün en büyük şirketidir.

2007 yılı içerisinde 2,571 yeni mağaza açarak %20 lik bir genişleme gösteren şirket 2008 yılı içerisinde de 1,669 mağaza daha açarak dünya çapında 16,680 mağazaya ulaşmıştır. 2009 yılı içerisinde global kriz nedeniyle 45 şubesini kapatmak zorunda kalan şirketin 2009 yıl sonu toplam mağaza sayısı 16,635 olarak belirtilmiştir.

Kuzey Amerika dışında ilk lokasyonunu 1996 yılında Tokyo’da açan şirketin 1998 yılında girdiği İngiltere pazarında kasım 2005 itibariyle Londra’da bulunan Starbucks sayısı Manhattan’ı geçmiştir.

Türkiye’de Starbucks’ın temsil hakları Shaya A.Ş. ye aittir. Starbucks Coffee tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de bayilik sistemiyle çalışmamaktadır. Tüm mağazalar Shaya merkez yönetimi tarafından açılmakta, işletilmekte ve denetlenmektedir.Ülkemizde hali hazırda Adana, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bursa, İstanbul,İzmir, Kocaeli ve Mersin'de toplam 128 şubesi (İstanbul 79, Ankara 21, İzmir 8, Bursa 5,Antalya 5, Adana 3, Aydın 2, Balıkesir 2, Kocaeli 2 ve Mersin 1) bulunan Starbucks’ın örnek bir SWOT analizini aşağıda bulabilirsiniz.

Güçlü Yönler

* Starbucks 2009 yılı sonunda 9,8 milyar dolar satış performansı ve 391 milyon dolarlık net karıyla son derece karlı ve güçlü bir şirkettir.

* Dünya çapında 38 farklı ülkede 16,635 farklı noktada müşterilerine kaliteli ürünler ve hizmet sunarak iyi vakit geçirmelerini amaç edinmiş şirketin güçlü ve pozitif bir marka imajı vardır.

* Fortune Dergisi’ nin çalışılabilecek en iyi 100 şirket araştırmasında 16. sırada yer alan şirket çalışan memnuniyetine önem vermektedir.(2007)

* Şirket etik değerlere son derece önem vermektedir. Şirketin misyonunda işinin her yönünde çevresel liderlik rolünü üstlenmeyi vaat eden tanımlar bulunmaktadır.

Zayıf Yönler

* Starbucks’ın dünya çapında yeni ürün geliştirme ve yaratıcılığa dayalı bir ünü vardır. Şirket her ne kadar Arge’ye yoğun yatırım yapsa da yenilikçiliğinin zamanla duraksamasına karşı savunmasızdır.

* Firmanın direk kendisinin yönettiği 7,102 şubesinin 5,668 i ABD sınırları içindeyken 1,434 tanesi diğer ülke sınırları içinde yer almaktadır. 5,338 ortaklık şubesinin ise 3,168 tanesi ABD de 2,170 tanesi diğer ülkelerdedir. Bu da Starbucks’ın 3/4 ünün ABD’de de faaliyet gösterdiğini diğer ülkelerde zayıf kaldığını göstermektedir.

* Firma kahve çekirdeği perakendeciliğindeki rekabet avantajına bağlıdır ve bu onları zamanla ihtiyaca bağlı olarak ortaya çıkabilecek başka sektörlere doğru farklılaşmalarını yavaşlatacaktır.


Fırsatlar

* Starbucks fırsatları değerlendirme konusunda son derece hızlı ve başarılı bir şirkettir.

* 2004 yılında Hewlett-Packard işbirliğiyle Santa Monica’da müşterilerinin kendi müzik cd lerini oluşturabilecekleri cd yakım servisine başlamışlardır.

* Bazı şubelerinde kahvaltı için hem soğuk hem de sıcak sandviç sunulmaktadır.

* Daha önce bir zayıflık olarak bahsettiğimiz ABD ağırlıklı şubeleşmesini global çapta genişletebilmek için önünde çok önemli fırsatlar ve büyük bir pazar bulunmaktadır. Bunu kısmen de olsa İngiltere pazarında başarmışlardır; ancak pazarın büyüklüğü düşünülürse pastadaki dilimlerini genişletebilmeleri için doğru açılımlar yapabilirler.

Tehditler

* Kahve sektörünün büyüyüp büyümeyeceği, veya yerinde saymayacağı veyahut kahvenin yerine bambaşka ürünlerin almayacağını kimse bilemeyeceği için bu risk her zaman vardır. Fakat trend itibariyle düşünürsek böyle bir tehdit yazmaya da biliriz.

* Kahve ve süt ürünlerindeki maliyet artışları Starbucks’a ek maliyet olarak yansıyacağı için satışların düşmesine veya daha az kar elde etmeye yolabilir.

* Starbucks’ın kurulduğu tarihten bu güne kadar sektöründe elde ettiği başarı ve kazanç müteşebbisleri bu alana doğru yöneltmiş ve pazara bir çok rakip girmiştir. Giderek kızışan rekabet her firma için olduğu gibi Starbucks için de önemli bir tehdittir.


Kaynak: Soruman

0 comments: